• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Development of neo-futuristic high school geography education by using GIS and MR

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19H01380
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 04020:Human geography-related
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

Itoh Satoru  金沢大学, その他部局等, 名誉教授 (20176332)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 佳世子  電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 教授 (60311445)
秋本 弘章  獨協大学, 経済学部, 教授 (90327015)
井田 仁康  筑波大学, 人間系, 教授 (20203086)
大西 宏治  富山大学, 学術研究部人文科学系, 教授 (10324443)
鵜川 義弘  宮城教育大学, 教員キャリア研究機構, 名誉教授 (20232803)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
KeywordsGIS / AR / 拡張現実 / MR / XR / SNS / 地理教育 / 地理情報システム
Outline of Final Research Achievements

Based on the fact that "General Geography" has become a compulsory subject in Japanese high schools from 2022, the purpose of this research is to present the content and methods of geography education that are compatible with the new era. Along with GIS, which can be easily and effectively used on tablets and smartphones, the concepts and technologies of VR (Virtual Reality), AR (Augmented Reality) and MR (Mixed Reality) -- in other words, XR (Extended Reality/Cross Reality) -- are actively used.

Free Research Field

地理学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1990年代から様々な分野で普及してきたGIS(Geographic Information System;地理情報システム)は、初等中等教育では十分に活用されてこなかった。そのなか、高等学校において2022年から必履修化された「地理総合」は、GISの活用が重要な柱として設定された結果、教育現場で容易かつ有効に活用できるGISへのニーズが強くなった。本研究は、それに応えるとともに、さらにその先の地理教育の方法等を開拓したものである。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi