• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Reexamination of Youth Support Programs at Child Welfare Facilities in Japan - Using Play and Sports

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19H01595
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

Iwata Mika  法政大学, 現代福祉学部, 教授 (30305924)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 相澤 仁  大分大学, 福祉健康科学部, 教授 (00754889)
野田 正人  立命館大学, 人間科学研究科, 教授 (10218331)
栗田 克実  旭川大学, 保健福祉学部, 教授 (30530109)
板倉 香子  洗足こども短期大学, 幼児教育保育科, 准教授 (30739181)
福間 麻紀  北海道医療大学, 看護福祉学部, 准教授 (70581867)
新藤 こずえ  上智大学, 総合人間科学部, 准教授 (90433391)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Keywords青少年支援 / 児童福祉施設 / レクリエーション / スポーツ
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to examine support for youth in child welfare facilities, particularly through recreational activities and sports.
(1) We conducted a questionnaire survey of child welfare facilities nationwide regarding recreational activities at the facilities. We conducted a cross-sectional analysis by type of facility, investigating not only the actual state of support, but also the intentions of supporters when planning support, and the impact of support on the children.
(2) With the cooperation of overseas researchers and practitioners (Professor Anderson-Butcher and LiFE sports staff), workshops were held for staff members of child welfare facilities to examine and develop practices at their own facilities. The results of the workshop were developed into practices that meet the needs of each facility.

Free Research Field

社会福祉

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

児童福祉施設では「自立」に向けた支援に重きが置かれ、子どもたちの進路に関わる学びや就労についての研究は蓄積されているが、レクリエーションなどの遊びに関する支援については、科学的根拠に基づいて支援が提供されているとは言い難い。しかし子どもの権利条約第31条にもあるように、遊びは子どもたちの健康とウェルビーイングにとって大切であり、本研究は施設における子どもたちへの支援の質を高めていく上での一助となる。施設における児童生活支援員、児童自立支援専門員、少年指導員といった職員の専門性を高めるとともに、地域における学童保育や児童館などにおける青少年支援の専門性を高めることにも応用することができる。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi