• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Annual Research Report

A Comparative Study in the Roles and Contributions of Foreign Faculty and Researchers in Japan

Research Project

Project/Area Number 19H01640
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

黄 福涛  広島大学, 高等教育研究開発センター, 教授 (60335693)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 金 良善  広島大学, 高等教育研究開発センター, 准教授 (10802861)
白川 展之  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (20556071)
李 敏  独立行政法人大学改革支援・学位授与機構, 研究開発部, 教授 (30531925)
三好 登  広島大学, 高大接続・入学センター, 特任准教授 (40735164)
LI MING  大阪大学, グローバルイニシアティブ機構, 特任助教(常勤) (50778107)
大膳 司  広島大学, 高等教育研究開発センター, 教授 (60188464)
米澤 彰純  東北大学, 国際戦略室, 教授 (70251428)
小竹 雅子  島根大学, 学術研究院教育研究推進学系, 助教 (40822078)
BROTHERHOOD THOMAS  立教大学, 経営学部, 助教 (40926656)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords外国人教員・研究者 / 国際化
Outline of Annual Research Achievements

2022年度には、主に以下のような研究活動を行いました。

1.アメリカのカリフォルニア大学バークレー校を訪問し、コロナ時代における外国人教員の生活や仕事の現状と課題に関する資料を収集し、インタビューと調査を行いました。
2.Zoomを通じて国内のコアメンバーと研究打ち合わせを行い、韓国、オーストラリア、イギリス、ドイツなどの海外研究協力者とともに、5回の国際ワークショップと2回の国内公開研究会を開催しました。これらの活動では、外国人教員や研究者の仕事上の役割や責任、直面する課題などを、グローバルかつ比較的観点から考察しました。
3.研究代表者として、Higher Education Quarterlyに「ポストコロナ世界における高等教育国際化」というテーマに関する特集を出版しました。この特集は、新型コロナウイルス感染症による日本や他の関連諸国における外国人教員への生活や仕事の影響、およびポストコロナ時代の外国人教員の雇用などを、グローバルかつ比較的観点から考察しました。さらに、研究代表者はアメリカ、イギリス、韓国、中国、マレーシア、カザフスタン、香港などの国や地域で開催された対面およびオンラインの国際会議や研究会で、関連研究成果について招待講演を行いました。また、研究代表者は、引き続き日本や中国の高等教育国際化の変遷、特に外国人教員・研究者が直面した課題などについて、英語や日本語、中国語の記事や査読付き学術論文、国際メディア、本の章などを刊行しました。

Research Progress Status

令和4年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和4年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (23 results)

All 2022 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 5 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 9 results) Book (1 results) Funded Workshop (3 results)

  • [Int'l Joint Research] Department of Education/University of Oxford(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      Department of Education/University of Oxford
  • [Journal Article] Impacts of the COVID pandemic on international faculty’s academic activities and life in Japan2022

    • Author(s)
      Futao Huang
    • Journal Title

      Higher Education Quarterly

      Volume: 76 (2) Pages: 260-275

    • DOI

      10.1111/hequ.12369

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Internationalization of higher education in a post-pandemic world: Challenges and responses2022

    • Author(s)
      Futao Huang, Daniela Craciun & Hans de Wit
    • Journal Title

      Higher Education Quarterly

      Volume: 76 (2) Pages: 203-212

    • DOI

      10.1111/hequ.12392

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] International Students in Japanese Universities: Their Motivations, Experiences and Outcomes2022

    • Author(s)
      Futao Huang & Lilan Chen
    • Journal Title

      Journal of International and Comparative Education

      Volume: 11(1) Pages: 23-37

    • DOI

      10.14425/jice.2022.11.1.1205

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] International academics in mainland China: what do we know and what do we need to know?2022

    • Author(s)
      Xin Xu, Andrea Braun Strelcova, Giulio Marini, Futao Huang & Yuzhuo Cai
    • Journal Title

      European Journal of Higher Education,

      Volume: 12:sup1 Pages: 416-433

    • DOI

      10.1080/21568235.2022.2074865

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Foreign Academics in China2022

    • Author(s)
      Cai, Y., Braun Strelcova, A., Marini, G., Huang, F., & Xu, X.
    • Journal Title

      International Higher Education

      Volume: 111 Pages: 29-30

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] International Researchers in Japanese Companies2022

    • Author(s)
      Li, M., & Huang, F.
    • Journal Title

      International Higher Education,

      Volume: 111 Pages: 31-32.

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Are Global Ranking Tables Still Valued in China?2022

    • Author(s)
      Futao Huang and Gerard A. Postiglione
    • Journal Title

      International Higher Education

      Volume: 112 Pages: 37-38

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Integration Experiences of International Academics at Japanese Universities2022

    • Author(s)
      Lilan Chen & Futao Huang
    • Journal Title

      Centre for Global Higher Education Working Papers

      Volume: No. 80 Pages: 1-41

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] The COVID-19 Pandemic and Asia’ Higher Education2022

    • Author(s)
      Futao Huang
    • Organizer
      Higher Education Research Association (HERA)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] How to Create Meaningful Interactions Between International and Domestic Students in Pandemic Times2022

    • Author(s)
      Futao Huang
    • Organizer
      Global Education Symposium
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The Global Trend of Liberal Arts Education and Challenges It Faces2022

    • Author(s)
      Futao Huang
    • Organizer
      Alliance of Asian Liberal Arts Universities
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Cultivating Talents with Global Competence and Global Human Resources2022

    • Author(s)
      Futao Huang
    • Organizer
      Taiwan Association for Institutional Research
    • Invited
  • [Presentation] Job Satisfaction of International Faculty at Japan’s Universities2022

    • Author(s)
      Futao Huang
    • Organizer
      The 8th Annual CGHE at Lakeland University Japan
  • [Presentation] From Ivory Tower to Where?2022

    • Author(s)
      Futao Huang
    • Organizer
      2022 TSINGHUA HIGHER EDUCATION FORUM
    • Invited
  • [Presentation] 普及化階段中国高等教育的数量拡大与性質変化2022

    • Author(s)
      黄福涛
    • Organizer
      Higher Education Forum XMU 2022
    • Invited
  • [Presentation] 博雅(通識)教育的全球趨勢及其面臨的挑戦2022

    • Author(s)
      黄福涛
    • Organizer
      中国高等教育学会大学素質教育研究分会
    • Invited
  • [Presentation] 日本大学中的中国籍教員2022

    • Author(s)
      黄福涛
    • Organizer
      第二届華人教育国際研討会
    • Invited
  • [Presentation] 普及化階段本科教育質量保証的特徴与問題2022

    • Author(s)
      黄福涛
    • Organizer
      東北亜論壇高等教育分論壇
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] Teaching and Research in the Knowledge-Based Society: Historical and Comparative Perspectives2022

    • Author(s)
      Futao Huang, Timo Aarrevaara, Ulrich Teichler
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      978-3-031-04438-0
  • [Funded Workshop] Higher Education Research: Challenges and Prospects2022

  • [Funded Workshop] International Academics in a Global and Comparative Perspective: Their characteristics, work roles and contributions2022

  • [Funded Workshop] The Changing Internationalization of Higher Education in the New Contexts2022

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi