• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

What are the Capabilities That Children Should Acquire as 'Citizens'?

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19H01647
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionChukyo University

Principal Investigator

Morita Jiro  中京大学, 現代社会学部, 准教授 (30732862)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 亀山 俊朗  中京大学, 現代社会学部, 教授 (70507425)
平野 寛弥  目白大学, 人間学部, 准教授 (20438112)
村上 慎司  金沢大学, 経済学経営学系, 講師 (80584359)
時安 邦治  学習院女子大学, 国際文化交流学部, 教授 (80386797)
鎮目 真人  立命館大学, 産業社会学部, 教授 (50285508)
寺田 晋  長崎大学, 多文化社会学部, 助教 (30952650)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords生きられたシティズンシップ教育 / 能力の「シビルミニマム」 / アクションリサーチ / コンピテンシー / 人権教育(HRE) / ケイパビリティ・アプローチ(CA) / 教育/福祉の境界
Outline of Final Research Achievements

The main results of this KAKEN project are as follows: 1) To develop new educational programs that address the transformation of citizenship in the context of globalisation and the rapid transition to an information society, we have multidimensionally examined a set of alternative images of ‘citizens’ as the foundation for such programs from sociological perspectives, based on both theoretical and empirical research. 2) Through collaboration with researchers and practitioners in the UK and other countries, especially in the field of citizenship education, human rights education, and capability approaches, we have established a solid foundation for international comparisons on this theme.

Free Research Field

教育社会学・福祉社会学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的・社会的意義は、従来のシティズンシップ教育研究の枠組みでは十分に注目されてこなかっ「部分的市民」や「学校制度外の学び場」の事例、とくに、こうした現場におけるあるべき人間像をめぐる葛藤の過程に注目することで、既存のシティズンシップ教育が前提としてきた「自律的」で「能動的」な市民像を、文脈依存性や政治性という観点から再考し、それに代わる視座の可能性(自律の関係論的転回、何もしないことの能動性等)を提示したことにある

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi