2022 Fiscal Year Final Research Report
Reconstructing Belief Studies to Enhance Professional Competencies of History Teachers.
Project/Area Number |
19H01673
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Shimane University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
上杉 嘉見 東京学芸大学, 次世代教育研究センター, 准教授 (10451981)
原田 信之 名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 教授 (20345771)
二井 正浩 成蹊大学, 経済学部, 教授 (20353378)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 歴史教師のビリーフ / 歴史教育学研究 / 一般教育学研究 / 国際比較研究 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to construct a research methodology to enhance the professional competency of history teachers and to propose a theoretically and practically effective belief study that will enable spontaneous deepening and development of classroom practice by teachers. In order to achieve this research objective, we adopted the following research methods: (1) clarification of the research methodology of Belief Studies in general education, (2) clarification of the same methodology in history education, (3) construction of a research methodology to investigate the Beliefs of history teachers in Japan, Switzerland, and Canada, and (4) investigation of the Beliefs of history teachers in each country. Based on the theoretical considerations of (1) through (3), we conducted a survey of history teachers' beliefs in each country, elucidated the reality of different history teachers' beliefs in the three countries, and made suggestions for educational reform in Japan.
|
Free Research Field |
歴史教育学研究
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、日本とスイスとカナダの歴史教師のビリーフの実態を解明することで、日本の歴史教育改革を考察することをめざした。その成果が以下である。第1は歴史教師のビリーフの構造規定を示したこと、第2は歴史教師のビリーフを調査する研究方法を提起したこと、第3は教師教育に寄与する歴史教師のビリーフ研究の枠組みを提起したこと、第4は三か国の歴史教師の歴史理論的ビリーフの特性を解明したこと、第5は日本の歴史教育改革に向けて問題提起したことである。 これらの成果から、本研究は歴史教育改革にとどまらず、教師教育にも重要な役割を果たす歴史教師のビリーフ研究という新しい研究領域を開拓したことに学術的意義がある。
|