2022 Fiscal Year Final Research Report
Prospects for inclusive education in upper secondary education and recommendations for strategies
Project/Area Number |
19H01698
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
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Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
眞城 知己 関西学院大学, 教育学部, 教授 (00243345)
松田 弥花 高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 助教 (20824171)
渡邊 あや 津田塾大学, 学芸学部, 教授 (60449105)
本所 恵 金沢大学, 学校教育系, 准教授 (80632835)
是永 かな子 高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (90380302)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 後期中等教育 / スウェーデン / デンマーク / ノルウェー / フィンランド / インクルーシブ教育 / 北欧 / 高校 |
Outline of Final Research Achievements |
Through surveys, it has become clear that inclusive education in late secondary education in the Nordic countries has been developed through individual course and teaching plans that take account of progress, additional teaching assistants, the use of welfare services to improve the school environment and carers to support school life, and the establishment of residency courses for secondary school students with remedial functions, preparatory courses for regular admission and courses for young disabled students with independent training functions. In addition, it was found necessary to clarify tasks through specific strategies for individual-optimal and collaborative learning and evaluation by SDGs, which are being promoted in Japan. Research on exclusion by social class, gender, ethnicity and geography, as well as research on how education can be inclusive of diversity, was shown to be in demand.
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Free Research Field |
インクルーシブ教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
海外の大学との共同研究を通して、客観的に理論と制度を分析し、多角的な視点から研究を遂行し日本のみならず北欧の教育にも貢献した。 (1)インフォーマルの視点を切り口に分析することでシステムを明確化:インフォーマルという概念を検討に加え、既往の研究では曖昧にされがちであった、資源・ネットワークについても示し、支援システムをより詳細に示すことができた。(2)重層的な教育課程の全体像を把握:研究チームがこれまで積み上げてきた知見を後期中等教育に反映させることで、 後期中等教育の教育課程の全体像を把握でき、日本の後期中等教育の重層性をふまえ、その実情に応じた機能的で有効な具体的方略を導き出すことができた。
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