2021 Fiscal Year Final Research Report
Investigating autistic empathy toward communication disorders in autism
Project/Area Number |
19H01699
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
|
Research Institution | Kanazawa University |
Principal Investigator |
Oi Manabu 金沢大学, 子どものこころの発達研究センター, 特任教授 (70116911)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
藤野 博 東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (00248270)
高木 智世 筑波大学, 人文社会系, 准教授 (00361296)
日戸 由刈 相模女子大学, 人間社会学部, 教授 (40827797)
米田 英嗣 青山学院大学, 教育人間科学部, 准教授 (50711595)
田中 早苗 金沢大学, 子どものこころの発達研究センター, 特任助教 (80811372)
合崎 京子 東京学芸大学, 教育学研究科, 日本学術振興会特別研究員PD (70867936)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 自閉的共感 / 語用障害 / 意味障害 / 共生社会 |
Outline of Final Research Achievements |
The higher the score of the TD adults on the AQ, the more often they evaluated pragmatic impairments as unproblematic. Contrastingly, the higher the AQ score of the adults with ASD, the more often they evaluated pragmatic impairments as problematic. In the adolescents with ASD, the higher the AQ score, the more often they evaluated pragmatic impairments as problematic. The adolescents with ASD exceeded the TD adolescents in the degree of the permissiveness of pragmatic impairments. In the TD adults, AQ scores correlated positively with evaluation scores of collocation errors made by other adults with ASD. In the mothers, 12% rated pragmatic impairments as problematic consistently and 8% rated those as nonproblematic consistently. In the TD adults it was 31% and 4% respectively. Some pragmatic impairments were rated differently between TD adults and adults with ASD. Some pragmatic impairments were rated more problematic or more nonproblematic compared to other pragmatic impairments.
|
Free Research Field |
特別支援教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
自閉的共感が自閉症に伴うコミュニケーション障害についても生じているかを検討した。定型発達者においては自閉的特性が強いと語用障害や意味障害を否定的にとらえる程度が低く、自閉的共感の存在を再確認した。自閉症のある人の周囲の人の自閉的特性の度合いの違いが、自閉症の人とのコミュニケーション上の軋轢に影響する可能性を検討することが、共生社会を構築するうえで有用となると予測される。一方、定型発達成人の3割が語用障害を一貫して問題であるとみなしており、語用障害に焦点を当てた共生社会づくりの必要性が示された。その際、周囲から特に否定的にとらえられる語用障害について考慮すべきであることが示唆された。
|