2022 Fiscal Year Final Research Report
Research on employment support and school manager training in special support education in ASEAN countries
Project/Area Number |
19H01701
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
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Research Institution | Gifu University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鈴木 祥隆 岐阜大学, 教育学部, 助教 (00794033)
篠原 清昭 岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 教授 (20162612)
平澤 紀子 岐阜大学, 教育学研究科, 教授 (20320393)
安田 和夫 岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 教授 (50760758)
菊池 啓子 中部学院大学短期大学部, 幼児教育学科, 教授 (70369528)
大場 伸也 岐阜大学, 応用生物科学部, 教授 (80221836)
西尾 彰泰 岐阜大学, 保健管理センター, 非常勤講師 (90402172)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 特別支援教育 / ASAEAN諸国 / 国際連携 / 就労支援 / 学校管理職養成 / グローカルネットワーク |
Outline of Final Research Achievements |
In 2019, we were able to 1) build research cooperation relationships with research collaborators in ASEAN countries, 2) conduct field surveys of special support schools and facilities in ASEAN countries, and 3) hold a symposium at the Japanese Association of Special Education. In 2020, our activities were significantly restricted due to the global pandemic, but we were able to 1) hold a symposium and poster presentation at the Japanese Association of Special Education, and 2) publish a research paper in an international journal. In 2021, the corona crisis continued, but we were able to hold 1) an online meeting with special needs education officials in the Kingdom of Thailand, and 2) an international symposium on the training of school managers in Japan and Taiwan. Although COVID-19 continued in 2022, we conducted field surveys in Thailand, Cambodia, Taiwan and ASEAN countries.
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Free Research Field |
特別支援教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の背景として、特別支援教育における国際化、特にASEAN諸国との国際連携に取り組む必要性を指摘したい。本研究は、1)ASEAN諸国の社会状況や生活文化に基づく就労支援教育プログラムに関する調査・研究・開発を推進する、2)特別支援学校の学校管理職の質的向上を目指すための管理職養成プログラムに関する調査・研究・開発を推進する、3)ASEAN諸国の特別支援教育に関する研究者との情報ネットワークを形成し、研究成果の普及を図ることを目的とした。タイ、ベトナム、インドネシア等との研究交流に確かな実績がみられたが、コロナ禍による大幅な研究の停滞もあり、今後の展開に期待したい。
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