2022 Fiscal Year Final Research Report
Practical Development of a Classroom Research Methodology Based on Back-and-Forth Analysis of Classroom Design and Learning Process Data
Project/Area Number |
19H01715
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Okayama University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
平嶋 宗 広島大学, 先進理工系科学研究科(工), 教授 (10238355)
溝口 理一郎 北陸先端科学技術大学院大学, その他, フェロー (20116106)
益川 弘如 聖心女子大学, 現代教養学部, 教授 (50367661)
大崎 理乃 東京都立産業技術大学院大学, 産業技術研究科, 助教 (50630802)
永野 和男 聖心女子大学, 文学部, 名誉教授 (60107224)
林 雄介 広島大学, 先進理工系科学研究科(工), 教授 (70362019)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 授業研究 / 教師教育 / 授業評価 / 授業設計支援 / オントロジー |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research project is to develop a class research method for improving teachers' ability to design classes from the viewpoint of "independent, interactive, and deep learning" through practice at school sites. For this purpose, we aim to develop a method for teachers to objectively evaluate classes at school sites without relying on specific personnel, and to develop a support system to apply the results to the next class process in four years. We focused on the "evaluation of design," which evaluates whether what the teacher intended when designing the class was realized when practicing the class, and developed a speech analysis visualization tool to analyze and evaluate learners' dialogue in class from the viewpoint of "proactive, interactive, and deep learning.
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Free Research Field |
教育情報工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,教育・学習に関わる複数の研究領域の知見をオントロジー工学の知見を基盤として統合することを目指し,教師らによって構成される特定の人材に依存しない授業研究手法を開発することが目的である.本研究で開発した発話分析可視化ツールによって,これまで専門家しか読み解くことが難しかった学習者の発話分析結果を誰でも視覚的に直感的に読み解くことが可能になり,このツールを有効に活用することで,授業設計,授業実践,授業評価の各段階で専門家に依存しない授業研究手法につながる基盤を構成することができた。
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