2022 Fiscal Year Final Research Report
Establishment of Production Method reading Braille Learning Materials with Vocal Guidance Function and Evaluation of their Usability
Project/Area Number |
19H01729
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Doshisha Women's College of Liberal Arts (2022) National Institute of Special Needs Education (2019-2021) |
Principal Investigator |
Doi Kouki 同志社女子大学, 生活科学部, 准教授 (10409667)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
澤田 真弓 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研修事業部, 上席総括研究員 (50321592)
藤本 浩志 早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (60209103)
西村 崇宏 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研修事業部, 主任研究員 (70733591)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 点字 / 点字学習教材 / 音声情報 / 製法確立 / 使用感 |
Outline of Final Research Achievements |
It takes a long time to master Braille. Therefore, it is necessary to establish an efficient Braille tactile reading environment. In this study, we investigated a method of improving Braille tactile reading ease by using Braille learning materials with dot codes and a small information terminal that correspond to Braille, and by employing hands-free Braille voice reading. Based on these improvements in Braille tactile reading, it will be possible to collaborate with Braille education specialists to consider the development of more convenient Braille learning materials.
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Free Research Field |
人間工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
点字の習得には長い年月を要するため,効率的な点字触読環境の構築が必要である.本研究では,点字に対応したドットコード付きの点字学習教材や市販の小型情報端末を用い,ハンズフリーによる点字音声読み上げを検討し,点字触読の容易性を向上させる方法を検討した.こうした点字触読の改善策は,より利便性の高い点字学習教材の開発に向けて検討を進めるための技術の一例となることが期待できる.
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