2022 Fiscal Year Final Research Report
Establishment of the concept and development of educational methods of engineering in general education in Japan
Project/Area Number |
19H01735
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Yata Chikahiko 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20374811)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
安藤 明伸 宮城教育大学, 教育学部, 教授 (60344743)
大谷 忠 東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (80314615)
村松 浩幸 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (80378281)
川路 智治 茨城大学, 教育学部, 助教 (90909201)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | エンジニアリング教育 |
Outline of Final Research Achievements |
There are three main outcomes of this research project. First, we analyzed and reviewed the syllabus of the STEM technical award qualification issued by the AQA Examination Board in the England. Second, we analyzed the unit structure and content of Engineering is Elementary, an engineering education project and elementary education curriculum promoted by the National Center for Technological Literacy at the Museum of Science in Boston, USA. Based on these findings, a coffee maker model was developed as a teaching material for the junior high school technology education "D Information Technology," and the effectiveness of the teaching material was examined through classroom practice.
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Free Research Field |
技術教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究課題では,イングランドのSTEM教育や米国初等教育におけるエンジニアリング教育のカリキュラムなどを分析することを通して,学校教育におけるエンジニアリングの取扱いや概念について検討した。このことから,概念が曖昧であり多様な解釈がされるエンジニアリングを日本の学校教育で検討する際の示唆を得ることができたと考える。また,エンジニアリングの概念の解釈を踏まえて,中学校技術科「D情報の技術」においてプログラミングの基礎的な知識・技能を学習するための教材を開発・実践し,実践的な知見を示すことができたと考える。
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