• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Lecturing in Science and Engineering in English in globalized higher education: Implications for educational cultures

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19H01741
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionOsaka University of Economics and Law

Principal Investigator

Tojo Kazuko  大阪経済法科大学, 国際学部, 教授 (20258346)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 国吉 ニルソン  早稲田大学, 理工学術院, 教授 (30254577)
野口 ジュディー津多江  神戸学院大学, グローバル・コミュニケーション学部, 名誉教授 (30351787)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Keywords英語による講義 / 講義コーパス / 知識伝達と知識構築 / Legitimation Code Theory / 教育文化
Outline of Final Research Achievements

One of the effects of globalization on higher education in Japan is the need to deliver lectures in English. This research project compared lectures in science and engineering delivered at Japanese and American universities by building corpora of Japanese and English lectures and developing software to analyze the lecture structures. The results revealed differences in the abstractness of terminology used as well as the context of the lectures. Thus, Japanese and American universities appear to display differences in educational culture with respect to how knowledge is transmitted and constructed in higher education.
The closer examination of lectures in science and engineering given at Japanese and American universities suggested that merely changing the language of delivery would not necessarily lead to the delivery of effective lectures in English.

Free Research Field

応用言語学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、専門領域を「英語で講義すること」については、教授言語を日本語から英語へどのように移し替えるのかといった言語的側面が重視されてきたが、講義の教授言語が違えばその背景にある教育文化が異なることが明らかになったことで、表層的に言語を日本語から英語へ変換するだけでは効果的な英語の講義実践にはならないことがわかった。そればかりか、教授言語を英語にすることで、講義に質的変化がもたらされる可能性が示唆される。本研究は、日本の大学で「英語で講義をすること」の議論に一石を投ずると同時に、グローバル化が日本の大学にもたらした多様な言語・教育文化の影響力と課題の所在を示している。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi