• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Development of a Management Competence Building System for Nursing Organizations using Collaborative Learning: The Creation of an Educational Platform

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19H03920
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionTokyo Medical and Dental University

Principal Investigator

Ogata Yasuko  東京医科歯科大学, 大学院保健衛生学研究科, 教授 (60361416)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 紀子  東京慈恵会医科大学, 医学部, 教授 (80269430)
武冨 貴久子  札幌市立大学, 看護学部, 講師 (80543412)
米倉 佑貴  聖路加国際大学, 大学院看護学研究科, 講師 (50583845)
湯本 淑江  東京医科歯科大学, 大学院保健衛生学研究科, 助教 (00755184)
森岡 典子  東京医科歯科大学, 大学院保健衛生学研究科, 講師(キャリアアップ) (70805746)
佐藤 可奈  東京医科歯科大学, 大学院保健衛生学研究科, 非常勤講師 (00757560)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Keywords看護管理学 / マネジメント / 人材育成 / 省察 / 対話
Outline of Final Research Achievements

This study is focused on the development of a learning system for integrating management practice and knowledge through reflection and dialogue through collaborative learning for nurse managers and pre-middle managers such as chief nurses and deputy chief nurses. Due to the COVID-19 pandemic, the research plan was revised to ensure its feasibility. The proposed collaborative learning method was tested several times with nursing managers. “Psychological safety” was found as a necessary requirement for effective collaborative learning. The learning needs of nursing managers were qualitatively demonstrated in the study.

Free Research Field

看護管理

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、新型コロナウイルス感染症の流行が持続したことにより制約を受けた。しかしながら、マネジメントに有用な知識を用いて省察と対話を行う協働学習の試行を通じ、この方法の実効性を確認できたこと、効果的な協働学習には心理的安全性が重要であることを見い出したことには意味がある。また、看護管理者が直面するマネジメント上の困難や学習ニーズ等が明らかとなった。これらは医療組織内で看護管理者を育成する仕組みを構築していく上で意義がある。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi