2021 Fiscal Year Final Research Report
Construction of Low-cost and High Immersive Locomotion Platform Basic Technology
Project/Area Number |
19H04158
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
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Research Institution | Hiroshima City University |
Principal Investigator |
Wakita Wataru 広島市立大学, 情報科学研究科, 講師 (80584094)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | バーチャルリアリティ / ロコモーションインタフェース / 歩行デバイス / 歩行感覚呈示 / 歩行プラットフォーム / モーションベース / モーションプラットフォーム |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to establish a method for constructing basic technology for walking platform and motion platform to realize VR experience beyond room scale safely, low cost and high immersiveness. Regarding the walking platform, 1) it is possible to estimate the walking motion of the whole body while the thigh is restrained, 2) it is possible to operate the avatar that is the alter ego of oneself in the VR space, and 3) It is possible to estimate the number of steps, rhythm, and walking balance from the estimated walking motion. Regarding the motion platform, 1) a swing speed of 170 mm / sec or more was realized in any swing state, and 2) a swing of ± 26 deg was realized at ± 1 G in the roll and pitch direction.
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Free Research Field |
バーチャルリアリティ
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本歩行プラットフォームは従来法のように床が動いたり足が滑ることはないため安全性も確保でき,コスト面でも安価というメリットがある.歩くことによる健康促進効果はよく知られているため,映像と合わせて楽しみながらの健康促進やダイエット,リハビリ等への応用が期待できる.また,本モーションプラットフォームは機構がシンプルなため低コストに実現でき,転がり運動によって従来法よりも少ない力で大きな慣性力を呈示できるメリットがある.体を揺らすことの健康促進効果はよく知られているため,映像と合わせて楽しみながら体幹を鍛えるなど,医療・福祉,リハビリ,ダイエットなどへの応用が期待できる.
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