2023 Fiscal Year Final Research Report
Development and Practice of The Environment for Sustainable Learning with Self-regulated Micro Learning and Exploratory Learning Analytics
Project/Area Number |
19H04223
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
|
Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
Mitsuishi Takashi 東北大学, データ駆動科学・AI教育研究センター, 准教授 (50305306)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大河 雄一 東北大学, 教育学研究科, 助教 (60361177)
趙 秀敏 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (60733079)
高橋 晶子 仙台高等専門学校, 総合工学科, 准教授 (10537492)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | ブレンディッドラーニング / マイクロラーニング / 自己調整学習 / 探索的学習分析 / ユビキタス学習環境 / スマートフォンアプリケーション |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we targeted first language classes that require continuous repetition of learning. At first, we developed a smartphone application that provides micro-learning materials in response to face-to-face lessons and enables self-regulated review by actively utilizing the spare time. We also developed a learning analysis tool that enables teachers to check the review status of students using the application and use it as a reference for subsequent lessons and individual guidance for students. We have implemented blended learning practices using these application and tool in several actual classes and confirmed our blended learning environment enables sustained learning can be achieved. Furthermore, we also confirmed the possibility of estimating final academic performance based on the status of e-learning review in the blended learning.
|
Free Research Field |
教育システム
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、学生が日常的に携帯するスマートフォンで利用可能なマイクロラーニング形式の復習教材に対しCOPESモデルにもとづく自己調整学習を支援する機能を提供し、また、これによる学習状況を担当教員自身が探索的に確認し、次回以降の授業計画の調整や指導方法の立案の参考とできるブレンディッドラーニング環境を実現した。また、復習教材の学習履歴の分析から最終的なアカデミックパフォーマンスを予測できることを明らかにした。これらの成果は、本研究で提案するブレンディッドラーニング環境が継続的な繰り返し学習が必要となる初修外国語授業に対し有用であることを示し、今後の学習環境の設計における社会的意義が高いといえる。
|