• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Annual Research Report

Constructing a Fine-grained Learning Analytics Loop Based on the Observation of Learners' Behavior

Research Project

Project/Area Number 19H04226
Research InstitutionUniversity of Hyogo

Principal Investigator

川嶋 宏彰  兵庫県立大学, 情報科学研究科, 教授 (40346101)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤本 徹  東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 准教授 (60589323)
島田 敬士  九州大学, システム情報科学研究院, 教授 (80452811)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywordsラーニングアナリティクス / 学習支援 / デジタル教材 / 映像講義 / 視線解析
Outline of Annual Research Achievements

本課題では,学習行動の詳細な計測から,学習者の知識や興味・関心などの状態推定,それに基づいたフィードバックを密に行う学習支援ループ構築を目指す.2022年度はこれまでに開発してきた各種手法を発展させ,次の項目について研究を行った.
1. 講義動画視聴時の視線パターンから,これまでに開発してきた注視行動確率モデルにより視聴者の注意状態を推定し,成績予測に利用する手法を開発した.さらに授業時の学習ログデータとコンテンツ情報とを統合した成績予測手法を開発し,その有効性を確認した.
2. 従来のデジタル教材閲覧ログは,ページ遷移時の活動記録に基づいているため,ページ単位の閲覧は把握できるが,ページ内に含まれる様々な学習トピックにどの程度注意を向けていたかなどの細かい閲覧情報を取得することは難しかった.そこで,ラップトップPCのWebカメラを併用して簡易的な視線解析を導入することで,デジタル教材のページ閲覧中の学習活動を取得するシステムを開発し,従来の教材閲覧ログと統合することで,より細かい時間間隔で学習トピック単位での学習活動ログを生成できることを確認した.
3. デジタル教材の閲覧ログから成績予測を行う際に,成績予測に寄与する要因を特定し,授業期間の早期段階での予測精度を高める方法を開発した.具体的には,活動特徴に対するAttention(特徴への注目度)と授業の実施回に対するAttentionを併用することで,早期段階で成績予測に強く影響を及ぼす活動特徴を特定した.その特徴を利用することで,従来法に比べて高い精度で成績予測を行えることを確認した.
4. 学習者の関心に応じた学習パスの選択肢提示法の評価で得た知見をもとに,学習行動分析により把握できた学習者の状態に応じた選択肢提示の精度を向上させるために有効と考えられる属性データの収集項目を検討し,試行的なシステムの設計と開発を進めた.

Research Progress Status

令和4年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和4年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022

All Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results)

  • [Presentation] Automatic Slide Generation Using Discourse Relations2023

    • Author(s)
      Teppei Kawanishi and Hiroaki Kawashima
    • Organizer
      The 24th International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED 2023) Poster, 2023.7
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Predicting Student Scores Using Browsing Data and Content Information of Learning Materials2023

    • Author(s)
      Sayaka Kogishi, Tsubasa Minematsu, Atsushi Shimada, and Hiroaki Kawashima
    • Organizer
      The 24th International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED 2023) Poster, 2023.7
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Machine Learning for Multimodal Learning Analytics and Feedback2023

    • Author(s)
      Hiroaki Kawashima
    • Organizer
      CrossMMLA (LAK 23 Pre-conference Workshop), 2023.3
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] LSTM with Attention Mechanism for Students' Performance Prediction Based on Reading Behavior2023

    • Author(s)
      Sukrit Leelaluk, Tsubasa Minematsu, Yuta Taniguchi, Fumiya Okubo, Takayoshi Yamashita, Atsushi Shimada
    • Organizer
      The 5th Workshop on Predicting Performance Based on the Analysis of Reading Behavior (LAK23 Data Challenge), 2023.03
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 視線情報による高解像度な学習ログの生成システムの開発2023

    • Author(s)
      後藤 健, 峰松 翼, 谷口 雄太, 大久保 文哉, 島田 敬士
    • Organizer
      第40回教育学習支援情報システム(CLE)研究発表会, 2023.6
  • [Presentation] 文章の構造がレイアウトに反映されたスライドの自動生成2023

    • Author(s)
      川西哲平,川嶋宏彰
    • Organizer
      第85回情報処理学会全国大会,2023.3
  • [Presentation] 電子教材の閲覧データとコンテンツ内容を用いた学習者のスコア予測2023

    • Author(s)
      小岸沙也加,峰松翼,島田敬士,川嶋宏彰
    • Organizer
      第85回情報処理学会全国大会,2023.3
  • [Presentation] ビデオ講義における学習者の視線情報を用いた理解度の予測2023

    • Author(s)
      村田大輝,川嶋宏彰
    • Organizer
      第85回情報処理学会全国大会,2023.3(学生奨励賞)
  • [Presentation] Scaled-Dot Product Attention for Early Detection of At-Risk Students2022

    • Author(s)
      Sukrit Leelaluk, Tsubasa Minematsu, Yuta Taniguchi, Fumiya Okubo, Takayoshi Yamashita, Atsushi Shimada
    • Organizer
      IEEE International Conference on Teaching, Assessment and Learning for Engineering (TALE2022), pp.316-322, 2022.12
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Comparison of Learning Behaviors on an e-Book System in 2019 Onsite and 2020 Online Courses2022

    • Author(s)
      Hiroaki Kawashima
    • Organizer
      The 15th International Conference on Educational Data Mining (EDM 2022) Poster, 2022.7
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi