2022 Fiscal Year Final Research Report
Analysis of Werewolf Players' Thinking Processes in a Controlled Experiment Based on Game Scenarios
Project/Area Number |
19H04232
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
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Research Institution | Kyoto Sangyo University |
Principal Investigator |
Munekata Nagisa 京都産業大学, 情報理工学部, 准教授 (30552351)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大澤 博隆 慶應義塾大学, 理工学部(矢上), 准教授 (10589641)
伊藤 毅志 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授 (40262373)
松原 仁 東京大学, 大学院情報理工学系研究科, 教授 (50325883)
片上 大輔 東京工芸大学, 工学部, 教授 (90345372)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | プレイヤの思考過程 / 複数人コミュニケーション / 皮膚電気活動 / 人狼ゲーム |
Outline of Final Research Achievements |
The face-to-face experiment was postponed until last year due to coronavirus infection, but was successfully conducted this year. In the experiment, seven professional werewolf players were allowed to freely play a five-player game. Each player was fitted with a skin electrical activity measurement device to measure his or her internal state during game play. In the experiment, data from more than 20 plays were collected and analyzed from various perspectives, such as game position, strategy, and situation of the game. We plan to develop a model of werewolf players' thinking in the future.
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Free Research Field |
エンタテインメントコンピューティング
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の目的は,熟達者と非熟達者の思考モデルを得ることである.具体的には,人狼というゲームを題材とし,人狼プレイヤのバーバル・ノンバーバル情報を分析することで調査を行い,モデル化を目指す.多人数不完全情報ゲームである人狼では,役職によって異なる目的を持ったプレイヤ同士が,対話や視線,ジェスチャなどでコミュニケーションをとりながら自身の陣営の勝利を目指す.本研究課題で,人狼のプレイヤの情報処理モデルができれば,それは人狼の強いプログラムを開発することに大きく貢献し,相反する目的を持つ多人数のコミュニケーションを介した問題解決の思考過程に対する理解を深めることができる.
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