• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

How do cultural differences in music cognition arise? Its neural basis, computer processing, and developmental changes

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19H04434
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 90030:Cognitive science-related
Research InstitutionKanagawa University

Principal Investigator

Matsunaga Rie  神奈川大学, 人間科学部, 准教授 (70399781)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 横澤 宏一  北海道大学, 保健科学研究院, 教授 (20416978)
阿部 純一  北海道大学, 文学研究院, 名誉教授 (40091409)
ハルトノ ピトヨ  中京大学, 工学部, 教授 (90339747)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords音楽認知 / 調性知覚 / 調性スキーマ / 脳機能計測 / 計算論的モデル / 文化差 / スキーマ獲得
Outline of Final Research Achievements

Our research project reports three findings: (a) young children can self-detect the potential teacher signal on an input melody and use it to quickly extract a common feature, i.e., tonal schema (a musical scale), across input melodies; (b) regardless of mono-musical and bi-musical environments, children use the final pitch in each melody to learn the tonal schema of their culture; (c) brain activities of tonal processing are different between early-spontaneous bi-musical listeners and later-subsequent bi-musical listeners.

Free Research Field

認知科学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は以下3つの学術的意義を提案する:(a)先行研究は西洋音楽文化に属する聞き手の調性スキーマを説明しようとしてきたのに対し,本研究は西洋音楽文化だけでなく非西洋音楽文化の聞き手も含めた形で文化差を統一的に説明した点;(b)調性知覚の文化差を記述するだけでなく,発達的視点を取り入れながら,行動・脳機能計測手法,計算論的モデリング手法を複線的に使用することで,文化差の生成機序を追究した点;(c)心理学の重要な問題,具体的には,いかに人間は認知的スキーマを獲得するのか,なぜ獲得されたスキーマは文化間で異なるのか,そして,何がスキーマ獲得の文化普遍的な特性か,という疑問に対して示唆を与えた点。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi