2023 Fiscal Year Final Research Report
Visualization of Dante's Divine Comedy in Florentine Art
Project/Area Number |
19K00169
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01060:History of arts-related
|
Research Institution | Yamagata University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | ルネサンス / 神曲 / ボッティチェッリ / 地獄図 / 煉獄 |
Outline of Final Research Achievements |
This study explores the relationship between 15th-16th century Italian humanist commentaries on Dante's Divine Comedy and contemporary Renaissance art, focusing on the representation of the three afterworlds - Hell, Purgatory, and Heaven. In particular, it examines the ideological interests shared by Dante scholars of the time in the geographical studies of Hell and Purgatory and those of contemporary artists such as Botticelli and Bronzino, who visualized Dante's afterworld images. It clarifies that behind such trends was the logic of the city that glorified Dante as a cultural symbol, and the rivalry between Florence and Venice surrounding the publications of the commentary editions of the Divine Comedy.
|
Free Research Field |
西洋美術史
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ダンテ『神曲』で詳細に描写された地獄や煉獄の構造が、15~16世紀の彼岸にまつわる視覚表象に何らかの影響を与えたことはこれまでも指摘されてきた。しかし15世紀後半から16世紀前半にかけての人文主義文化の中で、都市の文化的覇権にまつわる闘争という観点からそれら一連のダンテ再評価の流れを再構築し、さらに美術史的な展開と関連付ける試みはわずかだったといえる。本研究ではランディーノの『神曲』注解で最初に提示され、画家によって視覚化された彼岸イメージが、その後のルネサンス文化の中でどのように継承あるいは修正されたかを、幅広い歴史的文脈において捉え直そうとしており、その点に学術的意義があるものと考える。
|