2022 Fiscal Year Final Research Report
Quantitative analysis of prototypical meaning for polysemous words: through a large-scale crowdsourced survey
Project/Area Number |
19K00591
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02060:Linguistics-related
|
Research Institution | Hokkaido University of Education (2022) National Institute for Japanese Language and Linguistics (2019-2021) |
Principal Investigator |
Nishiuchi Sae 北海道教育大学, 教育学部, 講師 (00804486)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
加藤 祥 目白大学, 外国語学部, 専任講師 (40623004)
浅原 正幸 大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 言語資源開発センター, 教授 (80379528)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 多義語 / プロトタイプ / 拡張 / 類似性 / 心理実験 / 言語学的テスト / コーパス / クラウドソーシング |
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this study is to establish a prototypical meaning for polysemy of contemporary Japanese adjectives through psycho-experimental methods, and to construct a polysemy model. The novelty of this study lies in the establishment of a prototypical meaning recognition method based on interactive grading. Focusing on the direction in which similarity between prototypical and extensional meanings is tend to be recognised, we attempted to clarify prototypical meanings and extensional relations based on the results of a psychological experiment in which the degree of similarity between the meanings was rated. As a research procedure, the bidirectional grading was investigated by crowdsourcing, integrating the representative sense lists and semantic information corpus of previous studies. The results of the survey are published on the website in raw data, aggregated data and dendrograms.
|
Free Research Field |
認知意味論
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究を通して,クラウドソーシングを用いた大規模調査による均衡コーパスの用例間に対する類似度評定から多義語分析を行った。従来の研究では考案されていなかった,研究者の内省・直観によらない,複数の語に対する統一的な,再現性の高い手法の確立を試みた。クラウドソーシングを通して募集した協力者には,例文の類似度を双方向に評定していただき,評定された類似度の高低からプロトタイプ義が認定できることを実証した。また双方向の評定が,歴史的意味拡張の起点と現代の直観的プロトタイプの相違を調べる手法として活用できることを提案した。調査の結果はWebサイトで公開し,追試における比較検討に役立てられる。
|