2021 Fiscal Year Final Research Report
The development and evaluation of Japanese Language Support System for the students of science universities
Project/Area Number |
19K00704
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
|
Research Institution | Tokyo University of Agriculture and Technology |
Principal Investigator |
HONGO TOMOKO 東京農工大学, 学内共同利用施設等, 教授 (60401452)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | マルチモーダル / 相互行為 / 理系コミュニティ / 日本語支援システム / 場 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to develop and evaluate a Japanese language support system for the science student community. A website was established with a collection of video clips of international students engaging in multimodal interactions in Japanese. The site usage analysis and user evaluations demonstrated a high satisfaction level with the multimodality and interactivity provided by the site. However, the connection between site browsing and the users' actual language use was weak. Therefore, further research is needed to develop a system that encourages users to move back and forth between the online world and the physical world through their experiences in the Japanese language.
|
Free Research Field |
日本語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、留学生のみならず日本人を含めた理系大学コミュニティの成員全てを複数言語話者と捉え、言語行動・非言語行動を含む総合的なコミュニケーション教育の在り方を「場」に合わせたマルチモーダルな相互行為の実践という概念をもとに探った。理系留学生は、多くの研究場面において可能な限りのリソースにアクセスし、他者とコミュニケーションを行っている。それを前提としたコミュニケーション教育の方法を構築した。また、自らのコミュニケーション体験を学生同士が共有する場において、言語のみならず、写真、図、動画等のモードを活用することで、創発性を生かす支援システムともなった。
|