2022 Fiscal Year Final Research Report
Construction of a Level-based, Educational Email Writing Support System for Beginners and Up
Project/Area Number |
19K00734
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Yokohama National University |
Principal Investigator |
KIM RANMI 横浜国立大学, 国際戦略推進機構, 准教授 (50757292)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
川村 よし子 東京国際大学, 言語コミュニケーション学部, 教授 (40214704)
金庭 久美子 立教大学, 日本語教育センター, 特任准教授 (60733772)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 作文支援 / 段階別学習 / 自律学習 / データ収集システム / メール文作成 |
Outline of Final Research Achievements |
In order to construct a ‘Level-based, Educational Email Writing Support System,' we developed two systems. The first system was a 'data collection system' which was created to gather data from email sentences written by Japanese native speakers and Japanese learners. The second system was an 'Email Writing Support System' that allows learners to practice writing email effectively. The 'data collection system' collected basic data from the email, extracted 'necessary vocabulary, and expressions,' as well as instances of 'incorrect usage' for each task, and compiled comprehensive lists. These lists, along with advice for learners, are stored on the administrator's site of the 'Email Writing Support System.' Based on trials, necessary adjustments have been made, and the site has been completed and released to the public.
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Free Research Field |
日本語教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で開発した「段階別学習型作文支援システム」(以下「さくらだより」)は、日本語学習者はメール文の書き方を学ぶための自律学習のツールとして使うことが可能であり、また教師は授業時にこれを用いて教えることも可能である。そのため、日本語教育の現場に貢献できるシステムである。 日本語教育の現場の限られた時間の中でメール文の学習機会を複数回提供することは時間的に難しいのが現状である。「さくらだより」は、Web上で一般公開しており、国内外の学習者にメール文の練習ができる機会を広く提供するとともに、アドバイスもあり、レベルアップしながら学べるため、モチベーションの向上や日本語力向上にも貢献できると考える。
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