2023 Fiscal Year Final Research Report
Clarification of the reality of career awareness and support and establishment of a cross-organizational system for career development support for international students.
Project/Area Number |
19K00747
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
|
Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Toramaru Masumi 早稲田大学, 日本語教育研究センター, 教授 (60759314)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松本 明香 東京立正短期大学, 現代コミュニケーション学科, 教授 (30442106)
佐藤 正則 山野美容芸術短期大学, その他部局等, 特任准教授 (50647964)
家根橋 伸子 東亜大学, 人間科学部, 教授 (80609652)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 大学留学生 / キャリア意識 / キャリア自律 / 組織横断的な連携 / キャリア支援システム / 対話型キャリア教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to clarify career awarenesses and behaviors of university-level international students in actual career supporting situations, and then to build a practical model for a cross-organizational career support system from the viewpoint of Japanese language education. In this study, the following research was conducted and analyzed qualitatively and quantitatively. The scope comprised investigation of: (1) career awarenesses and job-searching activities among international students enrolled in metropolitan and regional universities, (2) the organizational structure of institutions and the degree of career support, as well as (3) problem awareness and how university faculty, staff, and specialists who provide career support, address issues. Subsequently, based on these results, an ideal career support model that contributes to international student life was devised, based on which an attempt was made to establish a cross-organizational career support system.
|
Free Research Field |
日本語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、次の3点である。1点目は、大学留学生に対してより効果的なキャリア支援を行うため、大学留学生及び大学教員、職員、キャリア支援の専門家に対する調査を行い、大学留学生のキャリア意識と、彼らを取り巻く人的・組織的環境の実態を明らかにしたことである。2点目は、キャリア支援を行う上で人的・組織的環境に存在する問題点を可視化し、教育現場と支援組織が有機的に連携する必要性を指摘したことである。3点目は、大学留学生の自己実現に寄与するキャリア支援を目的として、日本語教育の観点から、組織横断的なキャリア支援システムの実践モデルの構築を試みたことである。
|