2022 Fiscal Year Final Research Report
Constructing an English Autonomous-Learning Model Based on Self-Regulated Learning
Project/Area Number |
19K00755
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Hirosaki University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 外国語学習 / 日本人英語学習者 / 自己調整学習 / 自律学習 / CAN-DOリスト |
Outline of Final Research Achievements |
In modern Japanese society, where globalization in various fields has been rapidly progressing, it has become crucial in Japan to further improve English language education and to develop Japanese who can play an active role in the global society. This study theoretically examined the processes of using CAN-DO lists in university English education from the perspective of self-regulated learning to clarify the factors that promote self-regulated learning by Japanese learners of English, and constructed an “English Autonomous-Learning Model” for Reading.
|
Free Research Field |
外国語教育関連
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、世界的な競争力をつけるための大学英語教育には必要不可欠な要素であるCAN-DOリストの作成・活用・評価という循環的な活用サイクルに着目した。本研究により構築された自律的英語学習モデルは、言語学習者が教育機関から社会に出てからも、様々な言語・文化に触れ、新しい言語を継続して自律的に学習し、異文化理解を深めようとする生涯学習としての言語学習につながる資質育成のために有効活用されることが期待される。
|