• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Final Research Report

A Survey on Elementary School Teacher's WTC and Related Variables

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K00759
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

Takizawa Hiroto  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (30824940)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
KeywordsWTC / 小学校教員 / 研修 / 動機付け / 外国語教育
Outline of Final Research Achievements

The goals of this study were to do research on how much elementary school teachers own “Willingness to Communicate” and to develop a L2WTC model for elementary school teachers. First of all, preliminary investigations were done in order to fix the questionnaire. Second, the questionnaire was conducted with the 185 elementary school teachers. Lastly, the data was examined to find out how teachers own WTC and to develop teacher’s L2WTC model.

Free Research Field

英語教育 第二言語習得論

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

コミュニケーションを図ろうとする意思(Willingness to Communicate; WTC)の研究は, 大学生, 高校生, 中学生, 小学生を対象に調査が行われてきている。しかし, 肝心の教員のWTCについては調査がなされていない。そこで, 2020年より外国語が教科となった小学校において, 小学校教員のWTCは, どの程度を保持しているのかを明らかにし, L2WTCの関連要因について整理する。このことにより, 自治体等における小学校教員英語研修において, 教員のコミュニケーションを図ろうとする態度につなげるための研修内容の検討材料となることが期待できる。

URL: 

Published: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi