• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Productive Skills in Japanese and English among Children in Bilingual Programs: For the Development of Advanced Global Human Resources

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K00774
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Harada Tetsuo  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (60208676)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywords日英語双方向イマージョン教育 / 話す能力 / 外国語としての日本語学習 / 継承日本語教育 / 単音と促音 / Voice onset time (VOT) / One-way immersion / Two-way immersion
Outline of Final Research Achievements

The goal of this study is to conduct interviews to measure the speaking skills of both majority language (English) and minority language (Japanese) children in an English-Japanese two-way immersion program in the US, wherein 50% of the instruction is delivered in English and the remaining 50% in Japanese. Additionally, it aims to compare the pronunciation skills of children in the two-way immersion program with those in a one-way immersion program designed solely for majority language (English) children.

Free Research Field

応用言語学:第二言語習得、バイリンガル教育、内容言語統合学習、内容重視言語教育、音声習得

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

イマージョン教育は、1960年代にカナダで導入されて以来、北米でのヨーロッパ言語を中心とした成果について多く報告されてきた。しかし、米国における日本語イマージョン教育の研究報告は非常に限られており、とくに日英語双方向イマージョン教育の研究は皆無である。この意味で、本研究は米国におけるアジア言語のイマージョン教育研究に大きな学術的貢献を成し遂げ、日本国内のバイリンガル教育の基盤研究にもなり社会的意義も大きいと言える。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi