2021 Fiscal Year Final Research Report
The development of Finnish-style language learning activities for the building English vocabulary and grammar for Japanese primary school students
Project/Area Number |
19K00780
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Konan Women's University |
Principal Investigator |
Yonezaki Michi 甲南女子大学, 国際学部, 准教授 (60737352)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
多良 静也 高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (00294819)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | フィンランド型プラクティス / 小学校英語 / 英語ワークブック / 教材開発 |
Outline of Final Research Achievements |
The present study focused on English textbooks used in Finish schools where English language education is very successful and aimed to develop and adapt these Finnish-type practices for Japanese primary school pupils.Based on the results of the analysis of Finnish textbooks, our developed practices include 1) various types of vocabulary and grammar practices including writing so that pupils can understand and acquire them, 2) practices explored for a wide range of learners, 3) vocabularies and grammar practices which are systematically linked, 4) chants (or songs) and grammar tables. This study also examined whether these Finnish-type practices would be effective for Japanese primary school pupils.
|
Free Research Field |
英語教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の学術的意義や社会的意義として2点ある。1点目は、日本の小学校英語環境や児童の実態に合わせてフィンランド型のプラクティスのモデルを示し、教材(ワークブック)として学校現場に提供することができたことである。英語の専科教員でない学級担任にも教材を使って授業を行なってもらい、それが可能であることを示した。そして2点目は、フィンランド型プラクティスを用いた授業を行なった結果、児童からは好意的な反応を得ることができ、かつ児童の英語パフォーマンスに効果があったことを実証できたことである。
|