2023 Fiscal Year Final Research Report
Construction of French Didactics related to English, based on purposes and situations of foreign language education in English-speaking countries
Project/Area Number |
19K00813
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Konan University |
Principal Investigator |
NAKAMURA Noriko 甲南大学, 全学共通教育センター, 教授 (70299064)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
西山 教行 京都大学, 人間・環境学研究科, 教授 (30313498)
大木 充 京都大学, 人間・環境学研究科, 名誉教授 (60129947)
國枝 孝弘 慶應義塾大学, 総合政策学部(藤沢), 教授 (70286623)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | フランス語教育 / フランス語教授法 / 複言語教育 / 英語圏の外国語教育 / 英語の知識の応用 / French Didactics |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to investigate the purposes and current status of foreign language teaching in English-speaking countries, and then to construct a French teaching method with English as a clue. We participated in academic conferences in English-speaking countries, interviewed local French teachers, and organized several international research conferences. We conducted a "Questionnaire on the Construction of a French Teaching Method that can be linked with Learners' Knowledge of English" for French teachers in Japan. We created a website for learners on "French teaching methods that can be linked to English" (Francais et Anglais - Comparons ces deux langues), contrasting French and English texts and explaining similarities and differences.
|
Free Research Field |
外国語教育、複言語教育、複文化教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来、日本の大学では第2外国語として学ぶフランス語を、英語と関連づける方法は推奨されてこなかった。だが、グローバル化が進み、学習者の英語の知識や英語運用能力と連携する「フランス語教授法」を構築する必要性があると感じている。「複言語教育」という観点からも、学習者が複数の言語でコミュニケーションを行い、隣接言語の相互理解を通じた「複文化教育」も求められる。フランス語教員約100人へのアンケートをもとに、学習者向けの「英語と連携するフランス語教授法」のサイト( Francais et Anglais - Comparons ces deux langues )を構築したので、今後、充実させる。
|