2021 Fiscal Year Final Research Report
Franchising and Vertical integration orientation: A process analysis focusing on human resources.
Project/Area Number |
19K01809
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
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Research Institution | Komazawa University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | フランチャイズ / 垂直統合 / 企業家 / 意思決定 |
Outline of Final Research Achievements |
Since entrepreneurs often make decisions based on heuristics, I analyzed the decision to use franchising. Since economic factors have already been identified, I analyzed the antecedents and contents of the psychological bias toward directly operated stores (Vertical integration orientation). As for the factors that generate vertical integration orientation, I first analyzed the respective social identities of entrepreneurs, employees, and franchisees. The results showed that the combination of social categories, such as entrepreneur and employee, generates vertical integration orientation of varying magnitude. Second, I also found that different types of entrepreneurs have different degrees of psychological ownership, which leads to different vertical integration orientations.
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Free Research Field |
経営学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
フランチャイズについては、経済学的アプローチによる経済合理性の観点から研究が行われてきた。しかし、現実のフランチャイズ・ビジネスでは、経済合理性のみでは扱いきれない経営課題が依然として多い。本研究は、経済学のベースを踏まえつつ心理学の視点を取り込むことで、フランチャイズ利用をより経営実態に即して解明し、従来の研究にはない知見を獲得した点に学術的な意義がある。 意思決定に伴うバイアスの一端を解明したことは、企業家がフランチャイズ経営を行う際の留意すべき視点の提供につながる。つまり、バイアスを考慮することでより効果的な出店戦略を企業家が実行できることになる、という点に本研究の社会的意義がある。
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