2023 Fiscal Year Final Research Report
Solving mechanisims of attitude-behaviour gap and international comparison
Project/Area Number |
19K01938
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | イノベーションデザイン / 社会的イノベーション / 節約イノベーション / サービスデザイン / 態度―行動ギャップ / 購買意思決定プロセス / 国際比較 / 心理的距離 |
Outline of Final Research Achievements |
Through this Grant-in-Aid for scientific research project, we found the following: first, perceived benefits increase the adoption intention of social innovations that provide benefits to both society and individual consumers, such as energy management systems, mobile payments services, and green products, but costs lower the adoption intention. Second, in the case of social innovations with high functionality/performance and high cost that exist in the market, cost lowers the adoption intention. On the other hand, in the case of good-enough functionality/performance and low-cost innovation, perceived risk lowers the adoption intention. Third, consumers' ethical awareness and psychological distance increase the perceived benefits of social innovations.
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Free Research Field |
マーケティング
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は,社会的イノベーションに対する態度-行動ギャップについて,市場に存在する高機能・性能・価格のイノベーションと必要十分の機能・性能,低価格の倹約イノベーションでは,ギャップが創られるメカニズムが異なることが分かった点である。また,消費者の社会問題に対する心理的距離が態度-行動ギャップの解消に寄与することが分かったことも学術的意義である。社会的意義は,社会的イノベーションの普及のためのコミュニケーションデザインのあり方に関する理解が得られたことである。例えば,利益を強調するだけでなく,機能や性能に関する疑いを晴らすとともに,消費者の社会問題の「自分事化」を目指す必要がある。
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