2022 Fiscal Year Final Research Report
A New Perspective on Franchise Research: Revisiting the theoretical research background
Project/Area Number |
19K01976
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Kwansei Gakuin University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | フランチャイズ / 法人フランチャイジー / メガフランチャイジー / 中小企業 / 地方創生 / エージェンシー理論 |
Outline of Final Research Achievements |
This study clarified for the first time that more than 70% of franchisees in Japan are corporations, while 70% of franchisees in the U.S. are individuals, and elucidated the actual situation of corporate franchisees in Japan, while also indicating new issues for future franchise research. The results include: 1) clarifying the inadequacy of conventional theories that assume individual franchisees and pointing out the need for a new theory based on a co-creation relationship with the headquarters; 2) pointing out the significant role of corporate franchisees in rural areas.
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Free Research Field |
商学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、以下の5点である。1)これまで未解明であった日本の法人フランチャイジーの全用と実態を解明したこと、2)日本と米国のフランチャイズ加盟者の相違を明らかにしたこと(日本は7割が法人であるのに対して米国は7割が個人であること)、3)従来の英語圏での理論的な研究のほとんどが個人加盟者を前提にしていたことを明らかにしたこと、4)とりわけエージェンシー理論の説明限界を明らかにし、本部と加盟者の関係を共創的視点から捉える必要性を指摘したこと、5)日本の法人フランチャイジーは地方創生に寄与し得る存在であることを指摘した点。
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