2023 Fiscal Year Final Research Report
A Study on Management Accounting to Manage Customer Contact Points on Electronic Commerce
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19K01982
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07100:Accounting-related
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Research Institution | Yokohama National University |
Principal Investigator |
KIMIJIMA Mikiko 横浜国立大学, 大学院国際社会科学研究院, 准教授 (50645900)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 管理会計 / 電子商取引 / 会計責任 / 原価配分 / 収益配分 / 管理会計導入 / 定性的研究 / 事例研究 |
Outline of Final Research Achievements |
Electronic commerce (EC) has developed in tandem with advances in information technology (IT), and IT advances have led to the advancement of accounting-related systems. In EC, orders for products and services are placed and received over a computer network. Therefore, the status of transactions in EC can be easily grasped on the network individually through the accounting system. Therefore, this study focused on the customer contact point, which is an indispensable preliminary stage of EC. The study then examined how to pull in customers from the customer contact point and how to maintain the relationship by using internal and external accounting information.
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Free Research Field |
会計学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究課題の学術的意義は、「伝統的管理会計手法の発展」「顧客に応じた管理会計の導入と選択」という二つの視点から研究成果をまとめた点にある。また社会的意義については、さまざまな顧客と電子商取引を行う企業が、どのような管理会計手法を導入するのかという意思決定を行う際の指針を示すことができた点にある。本研究課題の研究期間中に、感染症流行に伴う行動制限があった。これは結果として電子商取引を活発化させた。そのため電子商取引における顧客接点マネジメントを管理会計研究から取り組むことは、これからも継続する意義があると考えられる。
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