2021 Fiscal Year Final Research Report
The Innovation with Revenue Management and Revenue Model
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19K01998
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07100:Accounting-related
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Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
KATAOKA HIROTO 明治大学, 会計専門職研究科, 専任教授 (40381024)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | サービタイゼーション / レベニューマネジメント / ソリューション / 収益性管理 / 原価企画 / ライフサイクル・コスティング / PSS(製品・サービス・システム) / レベニュードライバー |
Outline of Final Research Achievements |
In recent years, manufacturers are facing increasingly tough competition due to product commoditization, declining demand, and the impact of corona. Therefore, many manufacturers are trying to transform themselves from simple hardware providers to solution and service providers that combine hardware and software. This phenomenon in the manufacturing industry is called "servitization." Among the management accounting research corresponding to the servitization strategy, this study clarifies research issues, especially focusing on profitability planning (target costing) and life cycle costing for servitization.
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Free Research Field |
会計学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
個別の製品・サービス単位ではなくソリューション単位で原価計算対象(収益獲得単位)を設定し、顧客への価値提案をし、「コスト<販売価格<価値」の関係を構築して収益性を確保している優良企業の実務を体系化し理論化している。 とりわけ、ソリューション別に顧客へ価値を提供する戦略としての「サービタイゼーション」により、多くの管理会計研究上の課題が明らかになったといえる。計画段階での収益性の作り込み、積極的な販売価格設定、価値提案にくわえ、事後的には顧客満足度や収益性分析によって評価され成功度が測定されることになる。このような収益性管理におけるPDCAサイクルは、顧客に新たな価値提案を行うための礎になる。
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