2021 Fiscal Year Final Research Report
Researches on General Education for the Public Sphere
Project/Area Number |
19K02452
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Hyogo University of Teacher Education |
Principal Investigator |
Ozeki Tatsuya 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (80379867)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 哲学的解釈学 / 公共圏 / 対話 / 教養 / ストゥディウム・ゲネラーレ |
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this research is to indicate a possibility of general education to form the public sphere from the perspective of Gadamer's philosophical hermeneutics and theory of culture (Bildung). Gadamer's hermeneutic concept is to be characterized by linking the recognition of social multiplicity with the recognition of the truth claim of the other. The public sphere formed by hermeneutic studies is a space that implies openness and commonality to foreigners. Therefore, general education is conceived as a dialogical process of learning to understand from the perspective of others while interacting.
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Free Research Field |
教育哲学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
1.ガダマーの未刊の講演原稿や書簡等に依拠して、解釈学的研究の新たな展開の可能性を提示する点。これにより、日本ではもちろんのこと、海外でも希少価値を持つ教育哲学研究が可能になる。2.社会の多元性、文化の伝承と創造の過程を視野に入れたうえで、多文化社会にふさわしい教養教育の可能性を提示する点。これにより、教育学研究としての学術的貢献が可能になる。3.ストゥディウム・ゲネラーレの実態を分析することで、教育空間としての市民的公共圏が成立する歴史的・社会的条件を解明する点。これにより、専門諸科学の間の対話、大学と社会の間の対話という観点から、教養教育の制度的・実践的展開を促す議論が可能になる。
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