2023 Fiscal Year Final Research Report
A study of the school-led system under the contemporary Conservative government in England: focusing on the function of support organisations for school improvement
Project/Area Number |
19K02511
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Tokyo Seitoku University |
Principal Investigator |
AOKI Kensaku 東京成徳大学, 子ども学部, 教授 (20434251)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | イギリス / 教育行政 / 学校主導型制度 / マルチ・アカデミー・トラスト / ティーチング・スクール・アライアンス / 地方当局 / 学校改善支援 |
Outline of Final Research Achievements |
Research into the mechanisms, reality, achievements and challenges of the school-led system being promoted by the Conservative government has revealed the following three points. First, policies aimed at realizing a school-led system are shifting from a phase of expanding academies to an expansion of large-scale multi-academy trusts (MATs). Second, the large-scale MAT where the survey was conducted were working to improve the schools of their affiliated academies by deploying staffs with expertise and setting up a detailed support system. Third, local authorities, which were not supposed to be positioned as direct actors in supporting school improvement, engaged in school improvement in their own areas in multiple ways.
|
Free Research Field |
教育行政学、教育政策・制度論
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
高度な自律性を有する学校による教育改革は世界各国で行われているが、中でも、1980年代以降、世界に先駆けて新自由主義的教育改革を推進してきたイギリスの動向は注目されてきた。本研究において、現保守党政権の進める学校主導型制度についてマルチ・アカデミー・トラストや地方当局による学校改善支援の現状や課題を明らかにしたことは学術的意義を有すると考える。また、教育委員会制度の改廃や自律的な学校経営の模索などを内包する日本の公教育の在り方をめぐる議論をより充実させるための貢献を可能にするものであり、教育行政学における比較研究的視座を与えるものとして、本研究の成果は社会的意義を有するものといえる。
|