2022 Fiscal Year Final Research Report
Educational Reconstruction in Postwar Japan and Japanese American Christianity
Project/Area Number |
19K02517
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Doshisha University |
Principal Investigator |
Yoshida Ryo 同志社大学, 社会学部, 教授 (00220690)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田中 智子 京都大学, 教育学研究科, 教授 (00379041)
物部 ひろみ 同志社大学, グローバル地域文化学部, 准教授 (10434680)
竹本 英代 福岡教育大学, 教育学部, 教授 (50294484)
高橋 典史 東洋大学, 社会学部, 教授 (50633517)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 日系アメリカ人 / 強制収容 / キリスト教 / 仏教 / 戦後日本 / 教育再建 / 自由 / 民主主義 |
Outline of Final Research Achievements |
This is a study that aiming at demonstrating how the forced reloction of Japanese immigrants (Japanese-Americans) in the pre-war period, which marked the end of their transnational educational history, and the experience of war overseas, have had a transnational impact on Japan's post-war educational and Christian (Buddhist) history. As a research outcome, the study demonstrated the limitations of the "civilizational struggle" model that is prominently observed in previous research on the role of religion in the post-war reconstruction period. Particularly, the study revealed that there is a perspective that regards post-war Japan as an experimental field to achieve "freedom" "democraqcy" beyond the "American style" in the attitude of American Protestants towards post-war reconstruction. This perspective is also observed in the Buddhist community.
|
Free Research Field |
日米越境教育史
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
占領期日本における宗教の役割について新たな知見を提示した。GHQ/SCAPの視点から「文明史的闘争」史観に依拠するものではなく、現場の宗教者、特にキリスト教徒と仏教徒の思想や実践活動からボトムアップの史観を再検討するものである。特に、「自由」「民主主義」とかかわる、日本国民の主体重視と主体発揮に寄り添い続ける努力が重要である。さらに、このような史観は北米での日系人排斥や強制収容体験との関係で米国キリスト教徒や日系宗教者が習得したとされる反人種主義・反帝国主義の認識であり、そうした認識が日米関係や戦後の日本再建にどのように影響を及ぼしたのかという、越境史的問いに対するひとつの返答でもある。
|