2022 Fiscal Year Final Research Report
Theorizing and constructing a practical model of inclusive childcare that embraces children with disabilities and different cultures
Project/Area Number |
19K02596
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Teikyo University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
浜谷 直人 東京都立大学, 人文科学研究科, 客員教授 (40218532)
五十嵐 元子 帝京短期大学, 帝京短期大学, 准教授 (30468897)
林 恵 帝京短期大学, 帝京短期大学, 教授 (60759380)
三山 岳 愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (80582858)
山本 理絵 愛知県立大学, 教育福祉学部, 教授 (60249282)
飯野 雄大 東京都立大学, 人文科学研究科, 客員研究員 (00737033)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | インクルーシブ保育 / 意見表明権 / 子どもの人権 / 多様性 / 障害 / 多文化共生 |
Outline of Final Research Achievements |
Through analysis of various childcare practices, respect for children's human rights, especially the right to express opinions, is the basis for creating an inclusive childcare environment where children with diverse backgrounds, such as different cultures and disabilities, coexist and grow together, and proposed a process and five concrete principles for making childcare inclusive. As a results of our research, we published the book titled "Toward inclusive childcare that realizes the rights of all children: different cultures, disabilities, family support, and medical care". We clarified the value of inclusive childcare based on children's human rights, developed the conventional theory of inclusive childcare centered on children with disabilities, and constructed a practical model by presenting concrete principles for childcare practice.
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Free Research Field |
発達臨床心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の社会的意義として、1つ目は、インクルーシブ保育の理論を子どもの人権の視点から再構築したことである。子ども権利の実現をめざすこと、特に意見表明権を重視する視点から保育を構築することで、急速に多様化する保育現場の子どもが育ちあう保育が可能であることを明らかにした。2つ目は、保育がインクルーシブになる具体的な原理原則を明確にしたことで、現場の保育者が実践を行う上で、具体的な環境構成、保育方法が明確になり、保育現場への導入が容易になったことである。 多様化する社会において、共生社会を目指す乳幼児期からの子どもの育ちを支える理論と具体的方法論が明確になったことは社会的に意義があると考える。
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