2022 Fiscal Year Final Research Report
Australia-Japan Comparative Study on Globalized School Management: Focusing on IB School
Project/Area Number |
19K02672
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
Sato Hiroshi 筑波大学, 人間系, 教授 (80323228)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 校長 / リーダーシップ / 学校マネジメント / グローバル化 / 国際バカロレア / 教育の国際化 / 日本 / オーストラリア |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to elucidate the nature of management in globalized schools through a comparative analysis between Japan and Australia. In this study, schools that are promoting the internationalization of education were surveyed and analyzed, including IB accredited schools as targets. The following can be said to summarize the results. First, principals of the globalized schools were desirous of fostering an international mindset in their children. Second, the principals emphasized trust with the teaching staff and exercised distributed leadership over each teacher. Third, the principal promoted leadership for classroom improvement. Fourth, the role of the IB coordinator was very significant in the IB accredited schools.
|
Free Research Field |
教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
グローバル化された学校のマネジメントにどのような特徴があるかは、これまでの教育学、教育経営学等であまり論究されてこなかった。本研究は、このようなオリジナリティのある主題に取り組み、一定の知見を提示したため、学術的な意義があると考えられる。今後、学校のグローバル化は進んで行くと思われる。それは、児童生徒の属性の観点のみならず、教育内容の観点や、教員や校長の資質能力の観点から推測される。このような状況において、本研究は、校長のマネジメントの在り方を提示した。このような知見は、将来の校長研修や校長の専門的力量の在り方を考える際に示唆的であり、社会的な意義を有すると指摘できる。
|