2023 Fiscal Year Final Research Report
Fundamental Research on Restructuring Japanese Language Education for a Global, Multilingual, and Multicultural Society
Project/Area Number |
19K02699
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
OSADA Yuki 筑波大学, 人間系, 准教授 (70360956)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
甲斐 雄一郎 文教大学, 教育学部, 教授 (70169374)
勝田 光 筑波大学, 人間系, 助教 (30792113)
森田 香緒里 文教大学, 文学部, 教授 (20334021)
Tastanbekova Kua 筑波大学, 人間系, 准教授 (30726021)
村井 万里子 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (30174262)
余郷 裕次 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (90191535)
幾田 伸司 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (00320010)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 国語教育 / 多言語多文化 / 母語教育 / ミャンマー |
Outline of Final Research Achievements |
This study is basic research aimed at developing a model class for Japanese language instruction where native and non-native speakers learn together. It is based on a survey of the actual situation of non-native speakers in Japanese language classes, a survey of Japanese language classes taught with native speakers, and an examination of cases where Japanese language education know-how has been applied in Myanmar, a multilingual and multicultural country. The results of this research are as follows: 1. Basic data on how language education is conducted in multilingual and multicultural societies in other countries were collected. 2. Careful analysis of old and new textbooks from Myanmar revealed the challenges faced by Japanese-supported Japanese language classes. 3. A model for non-native speakers in Japanese language classrooms was developed. 4. The difficulties faced by non-native speakers in Japanese language classrooms were clarified through the survey.
|
Free Research Field |
国語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
多言語・多文化状況下の国語教育は日本でも重要なテーマになりつつある。ヨーロッパでは近年の複言語主義や、アメリカでも多言語・多文化状況を踏まえた言語教育研究が進みつつあるが、日本では日本語という単一言語の社会を前提に国語教育が構築されており、この点に大きな問題があった。本研究の最終的なねらいは、日本語母語話者と非母語話者が共に学ぶ国語教育の理論および指導方法を具体的に開発することを目的とするものである。非母語話者への支援だけでなく、日本語母語話者の児童生徒に対しても意味のある新しい視野に立った国語教育の理論と実践の開発を目指す点に本研究の学術的独自性や、社会的な意義がある。
|