2022 Fiscal Year Final Research Report
A study on design support for science lessons aimed at constructing deep scientific concepts for children
Project/Area Number |
19K02713
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Kokushikan University |
Principal Investigator |
ONOSE Rinnya 国士舘大学, 文学部, 教授 (00609761)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 教授・学習プロセスマップ / 構成主義 / 素朴概念 / 教員養成・育成 / 理科授業デザイン / 教授・学習過程 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research was "to derive the perspective of theory or lesson design for children to understand scientific concepts more deeply and to acquire knowledge that can be used for general purposes." The results were embodied in the development of a science teaching/learning process map (hereafter referred to as process map). In this research, the developed process map is used to support the design of science lessons for incumbent teachers (training for class practice and improvement of teaching skills), to support the design of science lessons in the teacher training course, and to teach in the comprehensive study period in junior high schools. We applied it in the design stage and verified its usefulness. As a result, incumbent teachers and students supported the use of process maps, and the usefulness of children's scientific concept construction was also shown.
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Free Research Field |
理科教育学,科学教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
全ての子どもの学力を高めていくことが国際的に大きな課題となっている。また、その担い手である教員の資質・能力の向上を目指した教師教育改革が世界的な潮流となっている。一方、子どもが獲得すべき知識には、初めて遭遇する課題でも柔軟に適用できる汎用的な知識を身につけることが求められている。このような社会的要請や、子どもが獲得すべき知識(コンピテンシー)を勘案すると、教師に求められることは、「子どもがより深く科学概念を理解し、汎用的に活用できる知識を獲得するための授業をデザインすること」である。本研究は、こうした視点のもと、より良い授業をデザインの具体的な方法論を提供するものである。
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