2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of information security education for an elementary school through programming and construction of a program for training
Project/Area Number |
19K02733
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Naruto University of Education |
Principal Investigator |
BANDO TETSUYA 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (50802998)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森山 潤 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40303482)
掛川 淳一 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (90403310)
世良 啓太 奈良教育大学, 技術教育講座, 准教授 (30802243)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 情報セキュリティ / 小学校プログラミング教育 / 情報教育 / 情報活用能力 / 教師教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to develop and evaluate information security teaching materials, practical lessons, and training programs for teachers, focusing on fostering scientific understanding of information through programming at the elementary school level. After assessing the current state of learners, information security materials were developed using Scratch, targeting themes such as data leakage, authentication, and unauthorized access. Trial initiatives were conducted with both elementary school students and teachers to evaluate the effectiveness of these materials. The analysis revealed that the use of programming-based information security materials is effective in enhancing understanding and interest in information security knowledge. This study suggests that these efforts can contribute to improving information security education at the elementary school level.
|
Free Research Field |
初等中等教育,情報教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、小学校段階での情報セキュリティ教育におけるプログラミングの活用方法を示した点にある。具体的な教材開発とその効果検証を通じて、情報セキュリティにおける情報の科学的理解を促進する教育手法の有効性を明らかにした。さらに、プログラミングを取り入れることで情報セキュリティ教育の充実だけでなく、小学校プログラミング教育の充実にも寄与する可能性が示唆された。また,社会的意義としては、早期教育を通じて子供たちのセキュリティ意識を高め、安全な情報社会の構築に貢献することが期待される。これにより、次世代のデジタルリテラシー向上にも寄与すると考えられる。
|