2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of Programming Education to Connect Junior High School with a Technical High School.
Project/Area Number |
19K02837
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Shizuoka University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | プログラミング教育 / 情報教育 / 計測・制御 / 系統的 / 教授方略 |
Outline of Final Research Achievements |
In order to achieve systematic programming education in elementary and secondary schools in Japan, we conducted a survey on the current status of programming education and developed teaching strategies focusing on measurement and control content. In the survey, we analysed the implementation reports of programming education introduced in elementary schools and clarified the subjects, forms and teaching tools used. For the teaching strategies focusing on measurement and control content, we proposed three teaching principles. In addition, we developed two types of teaching materials: one focusing on science and technology education using a fan model, and another focusing on technology and science education using a car model. Both types were implemented using two different measurement and control boards.
|
Free Research Field |
技術教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2020年度に小学校プログラミング教育が必修化し,2025年度に大学入学共通テストで情報が追加される。学校現場はGIGAスクール構想の前倒しにより1人1台端末が実現するようになった。一方で,これまでもプログラミングを含む体系的な情報教育の必要性は主張されてきたが,学校現場の急速なICT化は,その系統性を担保できていなかった。 本研究では,そのような実態を文部科学省に報告された内容から明らかにするとともに,校種を越えた系統的なプログラミング教育を実現するための教授方略を3つの原則にまとめている。また,具体的な題材および教具を提示している。よって系統的なプログラミング教育の実現に資するものである。
|