• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Research-status Report

教職大学院と博士課程を接続するEd.D.カリキュラム・指導法の開発的研究

Research Project

Project/Area Number 19K02886
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

倉本 哲男  愛知教育大学, 教育実践研究科, 教授 (30404114)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 丹藤 博文  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (70523380)
中野 真志  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (90314062)
高橋 美由紀  愛知教育大学, 教育実践研究科, 教授 (30301617)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
KeywordsEd.D.博士論文 / Ed.D.学外審査委員 / 教職大学院との接続 / 教師教育の高度化・国際化
Outline of Annual Research Achievements

本年度の最大の成果は、6-8月 Ed.D. thesis examiner of Hong Kong University of Education【香港教育大学 Ed.D.博士論文・学外審査員】 として 「Principal Leadership for Promoting Knowledge Management」のEd.D.論文の審査委員を担当したことである。この依頼を受けるために、各国際学会のシンポジウムを担当した。
1)Structure and Agency: Comparing Lesson Study Practices in Asian Contexts, Hong Kong, Japan, Singapore, World Association of Lesson Studies @Amsterdam (2019年9月).2)Lesson study in initial training: an international perspective; Netherlands, Ireland, Norway, Japan, World Association of Lesson Studies @Amsterdam (2019年9月) 3)Lens from Lesson Study and Systematic Classroom Observation Research: Les sons learnt from Japan, China, and Hong Kong, Singapore, World Education Research Association @Tokyo,( 2019年8月).以上が国際的な研究評価へとつながり、本Ed.D.学外審査員の依頼となった。その審査基準等を明らかにすることが、我が国のEd.D.導入の示唆となる。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

上述のように香港教育大学 Ed.D.博士論文・学外指導員を担当したことは、本科研にとって、十分な成果であった。これに加え、教職大学院との接続、換言すれば「教師教育の高度化・国際化」の視点からも、以下の国際的成果は十分すぎる程であった。(予想以上の成果であった。)
(1)【学会Webinar】 https://www.walsnet.org/blog/category/webinars/
Knowledge Management and Lesson Study in Japan From Curriculum Management Perspective @World Association of Lesson Studies 2019年10月 (2)【招待・基調講演(カンボジア教育省)】Lesson Study and Curriculum Management in Japan, National Institute of Education & Ministry of Education in Cambodia 2019年11月.特に(1)の国際学会のトップページにWebinarを掲載されたことで、国際的認知へと繋がり(その後の活動が円滑になり)、一方、国内でも教職大学院と博士課程の接続を研究対象にして、教師教育の高度化・国際化の視点から考察できた。
以上のことから、進捗状況は順調であると概括できる。

Strategy for Future Research Activity

2年目にあたる令和2年度は、研究協力者との連携を図りながら、中間報告をする予定である。その報告は、12月に開催される日本教育経営学会(@千葉大学)を予定しており、ここでは国内外の審査基準を議論して、特に以下の点を踏まえ、EdDカリキュラム・指導方法開発へとつなげたい。第1章:研究課題の所在(研究題名に関する紹介、及び関連分野の理論的要約)●Introduction:導入●Background of the problem: 問題の所在(背景)
1) 関連分野の総括と研究課題の明確化 2) 実践的課題・研究上の文脈 3) 研究所在の根拠(概論的データ)●Statement of the research problem: 研究課題上述をふまえた研究の合理的議論、及び研究目的の言及●Significant of the research problem: 研究の意義重要性・実践的課題の明確化・その教育的意義の分析●Presentation of methods and research questions:リサーチクエスチョン(RQ)と研究方法(研究方法、及び研究課題・研究目的・RQの関連性の明確化)●Definitions of key concepts: 重要概念の定義(実践的課題に関する重要概念の定義化)
第2章:先行研究の総括(先行研究を通した最新のシステム的研究)第3章:研究方法論適切な研究方法論の定義(データ収集・分析論を含む)第4章:結果と分析:研究目的・RQに対する結果分析(研究の限界を含む)第5章 結論:広義文脈の状況的解釈、実践への転用を含む総合的結論

Causes of Carryover

研究協力者3名への予算配分の意思疎通が不徹底だったため。これは2年目の本年度に、国内外の調査を実施する費用に使用する予定である。

  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 5 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] WALS@Amsterdam(オランダ)

    • Country Name
      NETHERLANDS
    • Counterpart Institution
      WALS@Amsterdam
  • [Int'l Joint Research] Ministry of Education in Cambodia(カンボジア)

    • Country Name
      CAMBODIA
    • Counterpart Institution
      Ministry of Education in Cambodia
  • [Int'l Joint Research] Hong Kong University of Education(中国)

    • Country Name
      CHINA
    • Counterpart Institution
      Hong Kong University of Education
  • [Journal Article] Service-Learningにおける市民教育論(Citizenship Education)に関する一考察 (特集 「良き市民」の育成のために)2020

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Journal Title

      『アメリカ教育研究』アメリカ教育学会編

      Volume: 30号 Pages: pp.24-42.

    • Open Access
  • [Journal Article] Lens from Lesson Study and Systematic Classroom Observation Research: -From the Perspectives of SECI Model and KJ method-2019

    • Author(s)
      Tetsuo kuramoto
    • Journal Title

      Pedagogical Dialogue Journal AEO NIS Center of Excellence with University of Cambridge in Kazakhstan

      Volume: Issue 2 Pages: pp.23-31

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Lens from Lesson Study and Systematic Classroom Observation Research: Les sons learnt from Japan, China, and Hong Kong, Singapore2019

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Organizer
      World Education Research Association
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Lesson study in initial training: an international perspective; Netherlands, Ireland, Norway, Japan2019

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies @Amsterdam
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Structure and Agency: Comparing Lesson Study Practices in Asian Contexts, Hong Kong, Japan, Singapore2019

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies @Amsterdam
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Lesson Study and Curriculum Management in Japan,2019

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Organizer
      National Institute of Education & Ministry of Education in Cambodia
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Knowledge Management and Lesson Study in Japan From Curriculum Management Perspective2019

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Organizer
      WALS WEBINAR 「Lesson Study: A Knowledge Management Perspective 」
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 「学び続ける教員像」の確立に向けた研修体制・研修プログラムの開発-教育委員会・大学の連携強化による現職教員の再教育拠点づくり-2020

    • Author(s)
      西淵茂男・倉本哲男・磯部征尊
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      愛知教育大学・教職キャリアセンター
  • [Remarks] Knowledge Management and Lesson Study in Japan

    • URL

      https://www.walsnet.org/blog/category/webinars/

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi