• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

group program for parents and teachers of adolescent ASD

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K02965
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionNational Rehabilitation Center for Persons with Disabilities

Principal Investigator

Kim Soo-Yung  国立障害者リハビリテーションセンター(研究所), 病院 第三診療部(研究所併任), 医長 (90401108)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田島 世貴  国立障害者リハビリテーションセンター(研究所), 病院 第三診療部(研究所併任), 医長 (30420722)
川渕 竜也  国立障害者リハビリテーションセンター(研究所), 学院(研究所併任), 教官 (60614972)
西牧 謙吾  国立障害者リハビリテーションセンター(研究所), 病院(研究所併任), 病院長 (50371711)
河内 美恵  国立障害者リハビリテーションセンター(研究所), 自立支援局(研究所併任), 主任心理判定専門職 (50392460)
倉川 佳世  国立障害者リハビリテーションセンター(研究所), 病院(研究所併任), 医長 (70913359)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywords自閉スペクトラム症 / 思春期 / グループ / 支援者 / 保護者 / TEEN LIFE / 知的障害 / 育児困難
Outline of Final Research Achievements

The British Autistic Society's program TEEN LIFE and a shortened version of the program were administered to families with teenagers with autism spectrum disorder (ASD). Effectiveness was measured by questionnaires on the level of depression of the children and parents, and parenting difficulties of the parents. Both programs showed a trend toward improvement in the depression levels of parents and children, parental evaluation of their children, and parenting difficulties. In the questionnaire, 100% of the respondents answered either "very good" or "good" for their participation. In addition, 100% of the respondents answered that their understanding of "the impact of autism on the child," "communication strategies," "child's anxiety and reasons for it," and "suitable environment and approach" were either "very deepened" or "deepened.

Free Research Field

児童精神医学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

参加者へのアンケートで「ASDについて何も知らないことに気づいた」「自分の意識改革ができた」「同じ悩みを持つ保護者との出会いで救われた」「この内容を知っているかどうかで今後のかかわりが180度違うことになる」「子に対する考え方がすごく変わった。」「『なぜ?』を考えるようになった」「親子ともに生きやすくなった」「家族で改めて話をするきっかけになった」などの記載が多かった。ピアグループ、基本の理解からワークをしながら勉強する、というプログラムの構成自体は、支援者の心理的改善にどちらも役立っていると考えられた。しかし、育児困難度の客観的改善のためには、短縮版では不十分であることも示唆された。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi