2023 Fiscal Year Final Research Report
Science and Engineering Ethics as Design: Ethics Education with the Aid of Design Thinking Methodology
Project/Area Number |
19K03036
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Kanazawa Institute of Technology |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
夏目 賢一 金沢工業大学, 基礎教育部, 教授 (70449429)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 技術者倫理 / デザイン思考 / 行動設計としての倫理 / 教養(リベラルアーツ)としての技術者倫理 / グローバル化 / 工学教育 |
Outline of Final Research Achievements |
Science and engineering ethics education should promote students to aspire to become scientists and/or engineers who can center ethics on their activities so that they are willing to be actively and proactively involved in ethical issues. In this study, factors necessary for realizing such education were empirically examined. The results are as follows: 1) The factors that contribute to the cultivation of a positive attitude toward ethics among students were clarified through a questionnaire survey on the image of "ethics" and "design"; 2) Engineering ethics education materials that introduce design thinking (DT) were created; 3) Research outcomes were presented, which brought a new research framework.
|
Free Research Field |
科学史(日本地質学史)・科学技術倫理
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
社会の科学技術化とグローバル化が急速に進む今日、科学者、技術者に求められる社会的責任は急速に拡大している。それに呼応して、科学技術倫理教育においては、学習者の倫理に対する積極的・能動的姿勢を涵養することが求められるようになっている。 そのような科学技術倫理教育を実施するうえで有効と思われる手法がデザイン思考(DT)である。 本研究は、DTを用いた教材開発を目指すものであり、科学技術倫理教育を「高度科学技術社会における行動設計に資する教養(liberal arts)教育」として位置づけることに資するものである。
|