2021 Fiscal Year Final Research Report
Development of a comprehensive teacher training curriculum and certification system for programming education
Project/Area Number |
19K03082
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Yamaguchi University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鷹岡 亮 山口大学, 教育学部, 教授 (10293135)
阿濱 茂樹 山口大学, 教育学部, 准教授 (00361973)
葛 崎偉 山口大学, 教育学部, 教授 (30263750)
吉村 誠 山口大学, 教育学部, 教授 (70141116)
熊谷 武洋 山口大学, 教育学部, 教授 (20335780)
北本 卓也 山口大学, 教育学部, 教授 (30241780)
野村 厚志 山口大学, 教育学部, 教授 (40264973)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | プログラミング教育 / プログラミング的思考 / 教員養成 / 教員研修 / 情報教育 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we investigated the knowledge and skills of programming education required as school teachers and developed a teacher training curriculum and its teaching materials for classes in teacher training. Specifically, we created and enhanced teaching materials related to programming thinking and created lessons to foster programming thinking. Furthermore, in collaboration with the prefectural board of education, we have realized a collaborative model in which university teachers participate in trainings related to programming education at schools in the prefecture.
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Free Research Field |
教育の情報化
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
プログラミング的思考を6つの要素概念に分けた上で、それらを理解するための教材の作成及び改訂を行った。また、小学校におけるプログラミング教育に関して国語科や家庭科などにおけるプログラミング的思考を育成する授業を提案した。算数・数学の全ての単元について6つの要素概念が扱える部分を洗い出し、それに基づいて授業を提案した。これらを通してプログラミング教育に携わる教員に求められる知識・技能について明らかにした。さらに、県内小学校約20校のプログラミング教育に関わる研究授業に参画し、授業づくりや研究協議・指導助言等を通して、小学校教員のプログラミング教育に関する知識・技能の向上に寄与した。
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