2023 Fiscal Year Final Research Report
An Empirical Research on Distance Joint Education Research Environment using Gaze-matched Autostereoscopic Eye-contactable Video Conferencing System, VR, AI etc
Project/Area Number |
19K03091
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Kyoritsu Women's University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
永岡 慶三 早稲田大学, 人間科学学術院, 名誉教授 (90127382)
米谷 雄介 香川大学, 創造工学部, 准教授 (00735144)
卯木 輝彦 関西外国語大学, 外国語学部, 教授 (10963382)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 教育工学 / 情報科学 / 遠隔教育 / 遠隔共同研究 / 裸眼3D視線一致型テレビ会議システム / VR(仮想現実) / COVID-19(新型コロナウイルス感染症) |
Outline of Final Research Achievements |
This research is an attempt to realize an international remote collaborative education and research environment in the near future. Using this environment, students conducted collaborative research and planned and carried out a variety of collaborative activities that transcended laboratories, specialties, universities, and countries. Of these results, those that yielded sufficient research results were presented at academic conferences (40 cases), and some were awarded prizes (3 cases). In addition, at the end of fiscal year 2019 when this project began, online education rapidly became essential both domestically and internationally due to the spread of COVID-19. In response to this situation, as a researcher of advanced remote education, I widely publicized through various mass media the precautions and usage techniques for using current videoconferencing systems.
|
Free Research Field |
教育工学 情報科学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、対面環境の補完ではなく、新たな教育研究環境を創造しようとするものである。また、構築した遠隔教育研究環境により、学生間の共同研究を実践し評価するメタ研究でもある。前記にある通り複数の学生間共同研究成果と受賞歴から、本研究の学術的意義は示された。 また、パンデミック下の社会情勢を受け、現行のテレビ会議システムを利用する際の留意点として以下に関することを各種マスメディアを通じ広く公開した。①疲労感を軽減するため画面サイズを大きくする。②動作・視線伝達を補うため、発話時は意識してカメラを見る。③ノンバーバルコミュニケーションを補うため、意識的に身振り手振り、頷き、表情表現を行う。
|