2022 Fiscal Year Final Research Report
Theorizing Teaching Experience and Evaluation of Its Application to Improving
Project/Area Number |
19K03119
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | Shimane University |
Principal Investigator |
MISONO Tadashi 島根大学, 学術研究院教育学系, 教授 (60467040)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
渡辺 雄貴 東京理科大学, 教育支援機構, 教授 (50570090)
下村 岳人 島根大学, 学術研究院教育学系, 講師 (90782508)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 算数・数学教育 / 教師教育 / インストラクショナルデザイン / 授業研究 / ラーニングエクスペリエンス |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we proposed a concept of “Teaching Experience (TX)” based on the theory of “Learning Experience (LX)”. TX shows status of involvement by teachers in teaching and instruction. We had four purposes; to establish a method for measuring LX, to examine the relationship between the LX level measured by the LX questionnaire and the actual condition of learners, to develop a questionnaire to measure TX in teaching subjects, and to examine the factors that contribute to the improvement of TX.
|
Free Research Field |
数学教育学,科学教育,教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ティーチング・エクスペリエンス(TX)は,近年重要視される「学び続ける教師像」の実現にあたって重要な概念となりうる上,実際の授業における教師のパフォーマンスを説明する重要な変数になる.さらに,TXの段階を明らかにすることで,各都道府県等で開発している「教員育成指標」の今後の改善に大きく寄与するものと考えられる. さらに,TXを向上させる要因を特定していくことで,学校教育の授業の質が改善されることが期待される.
|