• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Theorizing Teaching Experience and Evaluation of Its Application to Improving

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K03119
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionShimane University

Principal Investigator

MISONO Tadashi  島根大学, 学術研究院教育学系, 教授 (60467040)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡辺 雄貴  東京理科大学, 教育支援機構, 教授 (50570090)
下村 岳人  島根大学, 学術研究院教育学系, 講師 (90782508)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords算数・数学教育 / 教師教育 / インストラクショナルデザイン / 授業研究 / ラーニングエクスペリエンス
Outline of Final Research Achievements

In this study, we proposed a concept of “Teaching Experience (TX)” based on the theory of “Learning Experience (LX)”. TX shows status of involvement by teachers in teaching and instruction.
We had four purposes; to establish a method for measuring LX, to examine the relationship between the LX level measured by the LX questionnaire and the actual condition of learners, to develop a questionnaire to measure TX in teaching subjects, and to examine the factors that contribute to the improvement of TX.

Free Research Field

数学教育学,科学教育,教育工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ティーチング・エクスペリエンス(TX)は,近年重要視される「学び続ける教師像」の実現にあたって重要な概念となりうる上,実際の授業における教師のパフォーマンスを説明する重要な変数になる.さらに,TXの段階を明らかにすることで,各都道府県等で開発している「教員育成指標」の今後の改善に大きく寄与するものと考えられる.
さらに,TXを向上させる要因を特定していくことで,学校教育の授業の質が改善されることが期待される.

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi