2022 Fiscal Year Final Research Report
Research on learning programs and evaluation methods focusing on "setting of tasks" in secondary science education
Project/Area Number |
19K03186
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | National Institute for Educational Policy Research |
Principal Investigator |
NOUCHI YORIKAZU 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (00741696)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
伊藤 克治 福岡教育大学, 教育学部, 教授 (10284449)
後藤 顕一 東洋大学, 食環境科学部, 教授 (50549368)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 探究の過程 / 課題の設定 / 学習プログラム / 評価 |
Outline of Final Research Achievements |
In the past ongoing research, we have devised and implemented learning programs and evaluation methods based on the process of inquiry, mainly in basic chemistry and chemistry, together with research assistants and collaborators. In particular, we focused on "setting of tasks" and "planning of verification" in the process of inquiry, and deepened discussions on what elements are necessary and how to design classes, and designed and implemented the classes.In the area of particles in upper secondary schools, the study program focusing on "setting issues" and the devising of an evaluation method achieved certain results, such as students being motivated to learn.
|
Free Research Field |
理科教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
優れた実践例がこれまでの研究から考案されているが,「単元の指導計画」にどのように位置付けて実施すると効果的なのかは明らかになっていない。また,単元と単元を結びつけて単元の指導計画を立案することは,知識と知識を関係付ける力を育成するために欠かせない視点の一つである。つまり,一つ一つの授業を改善するとともに,改善した授業を単元の指導計画の中にどのように位置付けるのか,改善した授業が単元の中で果たす価値は何か等を明らかにして,「単元の指導計画」に着目した学習プログラム及び評価方法を考案することが求められている。
|