2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of a model for outreach-type collaborative support by education, psychology, and medicine for children with developmental disabilities
Project/Area Number |
19K03239
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
|
Research Institution | Seitoku University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松嵜 くみ子 跡見学園女子大学, 心理学部, 教授 (30181712)
田中 大介 昭和大学, 保健医療学部, 教授 (30296983)
久保田 健夫 聖徳大学, 児童学部, 教授 (70293511)
原田 正平 聖徳大学, 児童学部, 教授 (70392503)
飯田 順子 筑波大学, 人間系, 准教授 (90383463)
宮川 三平 聖徳大学, 教育学部, 教授 (50110937)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | アウトリーチ型支援 / 発達障害 / アウトリーチ型多職種協働支援モデル / 多職種連携 / オンライン / コンサルテーション |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to construct a model for the early detection and intervention of children with developmental disabilities and to solve their problems comprehensively and efficiently by having psychologists and doctors visit kindergarten and collaborate with kindergarten teachers. In Study 1, we interviewed teachers, principals, and parents to realize early detection and intervention for children with developmental disabilities, and attempted to construct a multidisciplinary collaborative support model to solve the problems of children, preschools, and families in the most efficient manner. Study 2 attempted to clarify the influence relationship and interaction in consultation with parents and kindergarten teachers by psychologists and doctors by examining how professionals interact with parents and kindergarten teachers at parents meetings and what occurs.
|
Free Research Field |
学校心理学・臨床心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究チームは,2019年より科学研究費助成事業の助成を受け,幼稚園における教育・心理・医療によるアウトリーチ型多職種協働支援モデルを構築している。このモデルを小学校でも活用することで,子どもの発達を教育・心理・医療面からカバーした教育現場における協働体制を作り,発達障害傾向のある子どもに早期発見・介入することで,子どもが本来持つ能力を十分に発揮した学校への適応が期待でき,教育現場で起こる問題への解決に結びつくのではないかと考える。
|